Thursday, November 27, 2008

kenapa ada MALAS @ LAZY?

Sedar tak sedar dah tinggal seminggu je lagi nak abiskan semester ni. Minggu depan ada kelas lagi sampai hari selasa (2hb Dec), pastu terus final exam. Ni ada test and final project Multivariate yg x buat lagi - kena submit hari selasa nanti. GIS ada final 5 hb, ada homework, but not compulsory for graduate students. Sekarang ni tengah cuti thanksgiving - cuti dari hari rabu lepas sampai la ahad ni - panjang jugak - tapi tahap kemalasan semakin menjadi-jadi... tak tau kenapa - tu yg tak buat lagi tu test ngan final project Multivariate tu.

So, bosan2 ni layan dvd je... walaupun tau sebenarnya banyak keje lain yg aku perlu buat pasal research - at least kena baca banyak journal... tapi biasa la kan, bila bab belajar je mesti ada yg MALAS.... aku kalau dah malas tu, memang malas sesungguh - nak makan pun MALAS... kalau tdo pun boleh nak malas malas, ntah2 nak tdo pun aku malas jugak kot... tapi yg best nya kekadang time tdo tu la time aku belajar pasal dah pernah terjadi - belajar masa tdo. Baru2 ni lak, masa tdo tu la aku pikir mcm mana nak buat dengan research aku - maksud aku mcm mana caranya aku nak dapatkan model utk research aku ni... kiranya berbaloi jugak la kan... cuma nya tak selalu jadi mcm tu.. kalau boleh control, alangkah bagusnya... dapat tdo sambil dapat study... hehehehe... harap2 tak berenti kat sini je... semoga akan jadi lebih banyak lagi utk masa2 akan datang...

Cuti ni kalau boleh nak ke Lubok lagi... ke tempat Ain lagi... nak drive. Dari sini ke Dallas ada la dalam 9 jam - mcm Penang-JB je... pastu dari Dallas ke Lubok dalam 2-3 jam lagi - sama mcm sambung perjalanan dari Penang ke Perlis la kot... hmmm... harga minyak pun la ni dah murah - kurang dari $2 utk 1 gelen - 1 gelen = 3.85 Liter. Pastu plannya nak stay sana dalam 1-2 minggu. So banyak masa kat sana and boleh bjalan sakan dgn diorang... dengar cerita cik Julie i.e. Pengarah dah siapkan list tempat lawatan... berapa banyak la tempat yg ada dalam list dia tu pun x tau la... but somehow, before ke sana kena settle kan banyak benda pasal research... nak start sem depan - cuma belum finalize bulan berapa nak kena start - Januari dgn Februari biasanya masih sejuk lagi - but aku budget dalam bulan February kot start... bulan 2-4 = 3 bulan. 2 kali sebulan = 6 kali dah. Sam gak nanti utk fall - dari bulan 9-11. Pastu ulang balik utk tahun 2010. So kalau boleh dapat dalam 18 kali sampling (3 seasons) pun ok dah rasanya pastu blh start writing.... kena try jugak supaya x exceed time limit yg KPT bagi - 4 tahun - sampai Julai 2011. Ada 2 tahun setengah to be exact - utk sampling and writing - kena pulun nanti ni...

aku pun x tau nak tulis apa lagi ni... blank pun ye jugak... nanti la bila2 aku rasa nak tulis, aku update lagi la blog ni... to all my friends yg selalu keeping up with my blog, thanks a lot - that's what friends are for right?

till the next blog story... c ya!

3 comments:

juliana.senawi said...

Wah jadi betullah ko nak datang sini!!! Ain ada bagi tau, tp tak confirm katanya... pasal senarai tempat nak lawat ko jangan susah, dah bertunas dan bercambah di kepala hotak aku ni hehehehe

ainzoo said...

Aku ada pngalaman mcm ko jg..dpat idea masa tdo. Ni sindrom tdo xlena, mndi x basah, mkn tak knyang....hahaha..kita akan rasa dlm 3-4 tahun nih.enjoy that feeling...
Bab jenjalan tu aku suke sngt..lagi cpt ko mai, lg bguih

smtabi'in said...

mmmmm mu ni jalan sokmo yer.....
tak pa.. selagi masih berkesempatan....